HackerBladet 1996-11-08

av Per "TMP" Lindberg

HACK, HACK! Denna urtima elektriska extrautgåva av HackerBladet har provocerats av en märklig och underbar nyhet; RMS (Richard M. Stallman) har utsetts till Teknologie Hedersdoktor på KTH (Kungliga Tekniska Högskolan).

Den 13 november 1996 förlänas RMS titeln 'TeknD h.c.' (Teknologie Doktor, honoris causa) vid en stor fest med 600 högtidsklädda gäster. Som hedersdoktor erhåller RMS insignierna hatt och ring, vilka symboliserar friheten respektive troheten, samt ett diplom som skrivet bevis på värdigheten. Vid promoveringen saluteras varje hedersdoktor med ett skott.

Vi saxar ur annonsen:

"...Många av de viktigaste datorprogrammen som används på KTH är skrivna av Stallman eller kommer från hans Free Software Foundation och hans föreläsning på KTH 1986 [arr. av Stacken, red. anm.] är redan smått historisk. Stallman är en stor idol och ett föredöme för en hel generation datorintresserade ungdomar. Han har visat att datalogisk briljans kan förenas med moraliskt engagemeng och samhällsansvar".

Och inte nog med det...

HÅKAN LANS FÅR KTH'S STORA PRIS på 500 kSEK! Håkan Lans, flygare och uppfinnare har gjort en rad pionjärinsatser i världsklass. Red. minns ett besök i källaren till hans hans villa i Vällingby någon gång på 70-talet där han visade en hemhackad flygsimulator på sin Alpha-LSI. Men den gjorde han en visuell mörkerinflygning på Bromma på en grafisk skärm med sitt genialiska patenterade system för färggrafik. Mycket illusoriskt! I garaget hängde en modellhelikopter. Håkan berättade redan då hur mycket det kostade att försvara patenten mot Japan, Inc.

Hans föredrag vid EAAs (Experimental Aircract Association) fly-in på Barkarby varje sommar är välbesökta och högintressanta. Där har han bl.a. berättat om hur man kan använda GPS för instrumentinflygning och distribuerad trafikledning. Varje flygplan i terminalområdet sänder ut sin egen position på radio med DGPS-noggranhet i en av trafikledningen tilldelat tidslucka. Exakt tid för luckan fås ur GPS-signalen! Därmed har alla flygplan tillgång till samma information som trafikledningen. Radar och transponder blir obsoleta. (Systemet kallas även för GPS-transponder). Ja, tom trafikledningens roll kan förändras, och ansvar kan återföras till flygplanets befälhavare. Enkla och genialiska tillämpningar som verkar bli världsstandard.

DET BLIR ALLTSÅ EN STOR FEST där professorer installeras, doktorer promoveras, lärare belönas och olika pris delas ut. Sorterade höjdare vimlar, och champagnen är såväl äkta som kall, torr och gratis.

TYVÄRR LÄR INTE FESTEN DIREKTSÄNDAS I TV, och red. är skandalöst nog inte inbjuden, så vi missar synen av RMS i frack. Vi får nöja oss med att trivas med hans editor, med vilken detta för tillfället elektriska fanzin är skriven. Och det är verkligen inte illa!

Happy Hacking!


Webmasters @ Stacken, <webmaster@stacken.kth.se>