Omgivningssimulator till försvars- och övervakningssystem
An environment simulator for testing defence and surveillance systems
By Tobias Öbrink
Referat
Vad är definitionen på en omgivningssimulator? Går det
att göra en omgivningssimulator som enkelt kan återanvändas
mellan olika projekt? Dessa var de frågor som jag ställdes inför
och förväntades svara på.
Definitionen av en omgivningssimulator varierar beroende av vad den
är tänkt att användas till; utbildning/övning eller
utveckling/testning. Denna rapport behandlar en omgivningssimulator avsedd
för testning. Definitionen av en sådan kan kort sammanfattas
som; en lägesbildsgenerator som ska generera indata till ett visst
datorsystem enligt ett visst scenario. Enkel återanvändning
mellan projekt är en svårare fråga. Att göra en omgivningssimulator
för ett specifikt projekt är enkelt eftersom man vet vad som
skall simuleras och vilka funktioner som användarna önskar.
Att försöka prediktera vad en framtida användare kan
tänkas vilja testa hos ett framtida system med okänd konfiguration
anser jag är meningslöst. Istället rekommenderar jag att
man har en utvecklingsmiljö för simulatorer som tillhandahåller
-
En kunskapsbas med dokumentation och erfarenheter, typlösningar m
m
-
Ett enkelt "bassystem"
-
En enkel modell för utbyggnad och modifiering av bassystemet.
I rapporten har jag givit ett förslag till punkterna 2 och 3. Kunskapsbasen
har påbörjats i samband med en inventering av existerande simulatorer
som jag genomförde som praktikjobb under sommaren innan examensarbetet
påbörjades.
Abstract
What is the definition of an environment simulator? Is it possible to make
an environment simulator that easily can be reused by future projects?
These were the questions that I was confronted by and that I was supposed
to answer. The definition varies according to the planned purpose of the
environment simulator; education/training or development/testing. This
report discusses an environment simulator for testing. A short definition
for such an environment simulator is as follows; a plot generator that
generate input data to a certain computer system according to a certain
scenario. Easy reusability between different projects is a little bit trickier
to achieve. To design an environment simulator for a specific project is
easy, because you already know what kind of equipment that is to be simulated
and which functions and what type of data that the users wants. To try
to predict what a future user wants to test in his particular system, years
from now, is in my opinion a pointless waste of time. Instead I recommend
to develop a resource base consisting of
-
A reference library with documentation, manuals, solutions to typical problems,
etc
-
A simple "base system"
-
A simple model for development and modification of the base system.
In this report there is a draft for no. 2 and 3. Some materials for the
reference library I collected during an inventory of "simulators for external
equipment" the summer 1995.