Tillbaka till Omgivningssimulator
Sida 19
4.1.2 ENS-NET's gränssnitt mot EXS-NET
Se kapitel ESS, avsnitt Kommunikation. ENS-NET innehåller en RPC-server, som lyssnar efter kommandon från EXS-NET. Kommandona utförs och resultatet returneras (Se kapitlet Client-Server gränssnitt).
Använder XDR och BSD Sockets för överföring av omgivningsdata, order, tidssynkronisering m.m. XDR tar hand om konvertering av byteordning och överföring av complexa datatyper. (Se kapitlet Meddelandetyper)
4.1.3 Uppbyggnad
- RPC-server (Se kapitlet Client-Server gränssnitt).
- Bibliotek av funktioner som hanterar XDR-kodning och sändning av information.
4.1.4 Datahantering
Funktionerna som specificerats i Client-Server gränssnittet opererar direkt på ENS-SIM.
Vid kommunikation med EXS används XDR. (Se kapitlet Meddelandetyper)
4.2 Simulatordelen i ENS-Nod
Kallas kort för ENS-SIM. ENS-SIM hanterar scenarion och spel. Scenarion(spelfiler) kan editeras direkt, men detta rekommenderas inte. Istället rekommenderas att man skapar ett spel, sätter det i speldesignsmode och startar det. När man är nöjd med designen kan man spara det.
4.2.1 Scenario
Är en abstrakt beskrivning av vad som ska simuleras, d.v.s en spelfil.
Innehåller beskrivningar av en mängd objekt, händelser på dessa objekt, globala händelser och order till EXS
4.2.2 Spel
Hanterar simulering av omvärlden enligt något fördefinierat scenario. Kan hantera grupperingar av objekt på samma sätt som enstaka objekt.
Ett spel kan befinna sig i ett av fyra tillstånd;
- 1.Speldesign
Under speldesign är ENS frånkopplat från nätet. När som helst kan spelet "frysas" (Se Fryst spel nedan) eller avslutas (Se Stoppat spel nedan), objekt kan sättas in, modifieras och tas bort, och händelser på objekt kan sättas in, modifieras och tas bort, liksom globala händelser.
- 2.Fryst spel
När spelet är fryst kan det sparas på disk, objekt kan sättas in, modifieras och tas bort, och händelser på objekt kan sättas in, modifieras och tas bort, liksom globala händelser. Ingen uppdatering av objekt, speltid eller händelser sker då spelet är fryst. Ett fryst spel kan fortsätta vid den speltid där det frystes, eller avslutas. Speltiden relativt riktig tid kan ändras.
- 3.Spelkörning
Under spelkörning är ENS kopplat till nätet. Spelet kan avslutas (Se Stoppat spel nedan). Objekt kan sättas in och tas bort, och händelser på objekt kan sättas in, modifieras och tas bort, men man bör vara medveten om att detta kan innebära försening av händelser och uppdateringar av objekt.
- 4.Stoppat spel
De objekt som fanns i spelet när det stoppades finns kvar, liksom de händelser som inte hunnit utföras. Objekt kan sättas in, modifieras och tas bort, och händelser på objekt kan sättas in, modifieras och tas bort. Spelet kan sparas på disk och/eller ett nytt scenario kan läsas in från disk. Spelet kan startas med samma speltid som då det avslutades. Spelets mode kan ändras.
Sida 21