Tillbaka till Omgivningssimulator
Sida 19

4.1.2 ENS-NET's gränssnitt mot EXS-NET

Se kapitel ESS, avsnitt Kommunikation. ENS-NET innehåller en RPC-server, som lyssnar efter kommandon från EXS-NET. Kommandona utförs och resultatet returneras (Se kapitlet Client-Server gränssnitt).
Använder XDR och BSD Sockets för överföring av omgivningsdata, order, tidssynkronisering m.m. XDR tar hand om konvertering av byteordning och överföring av complexa datatyper. (Se kapitlet Meddelandetyper)

4.1.3 Uppbyggnad

4.1.4 Datahantering

Funktionerna som specificerats i Client-Server gränssnittet opererar direkt på ENS-SIM.
Vid kommunikation med EXS används XDR. (Se kapitlet Meddelandetyper)

4.2 Simulatordelen i ENS-Nod

Kallas kort för ENS-SIM. ENS-SIM hanterar scenarion och spel. Scenarion(spelfiler) kan editeras direkt, men detta rekommenderas inte. Istället rekommenderas att man skapar ett spel, sätter det i speldesignsmode och startar det. När man är nöjd med designen kan man spara det.

4.2.1 Scenario

Är en abstrakt beskrivning av vad som ska simuleras, d.v.s en spelfil.
Innehåller beskrivningar av en mängd objekt, händelser på dessa objekt, globala händelser och order till EXS

4.2.2 Spel

Hanterar simulering av omvärlden enligt något fördefinierat scenario. Kan hantera grupperingar av objekt på samma sätt som enstaka objekt. Ett spel kan befinna sig i ett av fyra tillstånd;

Sida 21