Tillbaka till Omgivningssimulator
Sida 8
1.0.7 Konsistent omvärldsbild
Överföring av, för C3-systemets utrustning, relevant information från ENS till EXS sker med broadcast/multicast för att upprätthålla en konsistent bild av omvärlden gentemot C3-systemet. På så vis får alla EXS:er samtidigt tillgång till data.
1.0.8 Användarvänlighet
Det finns två användarkategorier. Kategori ett är personer som vill använda ESS som ett testverktyg för att testa ett eller flera C3-systems funktioner, gränssnitt m.m. Kategori två är personer som står inför utmaningen att modifiera ESS till att motsvara den 1:a kategorins krav. Kategori ett har ingen kunskap om hur ESS är uppbyggt. Kategori två har förhoppningsvis någon insikt i hur ESS fungerar inuti.
För kategori ett är det grafiska användargränssnittet och funktionaliteter som t.ex hur och när man kan spara ett scenario, framåt- och bakåtspolning av ett scenario, vad den där lilla "blippen" i nedre vänstra hörnet är till för, m.m av störst intresse.
För kategori två är det viktigt att snabbt kunna hitta och rätta fel (som t.ex den där lilla "blippen" i nedre vänstra hörnet), skriva nya EXS, introducera nya data och funktionalitet i ENS och distribuera dessa data.
Således krävs användarmanual och teknisk beskrivning.
För att inte kategori ett ska tröttna bör användargränssnittet likna något som redan används, t.ex OBT, om inte i utseende så åtminstone i funktionalitet och terminologi. Dessutom bör ESS vara robust.
För att inte kategori två ska tröttna så bör kod och funktionalitet delas upp i oberoende moduler med klart definierade gränssnitt, och plattformsberoende delar och "specialtricks" vara i egna moduler som ska vara så små som möjligt.
1.0.9 Prestanda
- 1. Endast relevanta data överförs.
EXS kan "prenumerera" på, för den utrustning som ska simuleras, intressant information från den simulerade omvärlden.
Multicast möjliggör att beslut om huruvida ett mottaget meddelande innehåller relevant information kan tas vid adresshanteringsnivå. Om man vill ha en viss sorts data lyssnar man på den multicastadress där denna data sänds.
Önskad information specificeras av EXS-programmeraren i en Indataspecifikationsfil. Denna fil avläses automatiskt då EXSen ansluter sig till ESS (OBS. En EXS-Nod kan innehålla flera EXS-SIM).
- 2. Viss uppdatering hanteras i EXS.
Detta är en avvägning mellan hur mycket processorkraft och minne som lokal uppdatering av den del av omvärlden som en EXS ser kostar jämfört med mottagning av motsvarande datamängd över nätet. Distribuerad uppdatering innebär också att mängden kontrollinformation som behövs för att upprätthålla en konsistent omvärldsbild och korrigera eventuella informationsförluster på nätet ökar drastiskt. Denna extra information bör man också ta med i beräkningen. Distribuerad uppdatering är dock att föredra om man behöver en hög uppdateringstakt. Ett exempel på en sådan beräkning finns i Appendix, avsnitt Distribuerad uppdatering.
För t.ex radarmåldata är det en fördel om position uppdateras i EXS med avseende på hastighet och hastigheten uppdateras med avseende på maxaccelerationen. Eftersom huvuddelen av all data som hanteras är radarmåldata och dessa två funktioner kräver relativt lite jobb jämfört med näthanteringen. Radarmålrelaterade sändningar reduceras då till ändringar av hastighet, riktning, m.fl. egenskaper utom position. Dock tillkommer positionssynkronisering för att förhindra att bilderna i olika radarsimulatorer glider isär med tiden och extrasändningar av ändringsmeddelanden för att parera förlust av paket på nätet samt meddelanden för borttagning av objekt i EXS.
1.0.10 Porterbar
Använder UDP/IP för kommunikation mellan ENS och EXS. Finns till de flesta datormärken. Designen är uppdelad i moduler med klart definierade gränssnitt och funktionalitet så att maskin- och operativsystemsberoende delar lätt kan modifieras eller bytas ut vid portering. Dessutom används XDR vid all överföring av data, så att ESS även fungerar med en blandad konfiguration av datorer och programspråk med olika datarepresentation.
Sida 10