Life-Like har kommit ut med modeller av två nya dieslar, ALCO FA + FB och
Fairbanks-Morse C-Liner A + B i godslokstågsvariant.
Life-Likemodellerna är väldigt lika i utförande och därför gäller för-
och nackdelar för båda modellerna:
Fördelar:
- Rätt proportioner, antagligen måttriktig och bra (dock inte superb) detaljnivå.
- Korrekt målning med skarpt tryck. Vissa lackeringsvarianter har tryck även i kortändan vilket visar att tillverkaren har varit seriös med att tryck skall finnas där förebilden har text. Vet inte om alla målningsvarianter har funnits i verkligheten, kontrollera detta ifall du lägger vikt vid sådant.
- Fri sikt genom hytten. Lokförare kan användas efter underkroppsamputering.
- Jämn gång.
- Lågt växlad, svänghjul nånstans därinne.
- Tungt. Loken borde dra hur mycket som helst eftersom all
tillgängligt utrymmme används till vikt.
- Tvådelad ram som ger strömförsörjning utan kablar.
Strömupptagning på alla hjul i en snygg lösning.
- Modellen är inte "ännu ett EMD-lok".
- Priset: FA + FB €113,50, C-liner A + B €121,20 på kontinenten, addera svensk moms om du skall jämföra rättvist med en svensk handlare.
Nackdelar:
- Hur har de tänkt att man skall få plats med en dekoder? Ett lok konstruerad år 2000 och såld 2002 borde ha möjlighet att installera en dekoder i utan att man behöver använda fräs eller bågfil.
- Hög strömförbrukning. Om några moderna N-skalelok skulle kunna förorsaka problem med dekodraras maximalström, så är det dessa. Jag återkommer med rapport om vi upptäcker problem efter dekodermontering.
- Avståndet mellan A och B-del är på tok för långt. Detta åtgärds
när man byter till kadeekoppel, vilket de flesta USA-rallare gör,
men kortare monterat standardkoppel är det minsta om man nu inte
orkar konstruera kortkopplingskuliss och normfäste.
- C-liners nos. Lite för trubbig klagar de som har jämfört
profilen med orginalet.
- Namnet "Life-Like". Dags att tvätta bort den tidigare med all rätt förtjänta lågvattenstämpeln från märket. Tidigare modeller har varit katastrofer, men detta är klart en fortsättning på trenden som vände med BL-2:an.
Pris/prestanda anser jag vara god. Digitalvänner får jobba lite för att få lön för mödan.
Det kan nämnas att persontågsvarianten (med den tunga ångpannan för tågvärme) av C-Linern hade en treaxlig bakre truck och fanns i en riktigt usel modell av Rivarossi. FA fanns tidigare av Jugoslavisk produktion, såld under namnet ModelPower eller MRC. Varken den italienska eller den jugoslaviska modellen var något alternativ för oss som faktiskt kör med modellerna, så vi är mycket glada över att det numera finns ersättare tillgängliga.