Tillbaka till Omgivningssimulator
Sida 11
2.3 Tidssynkronisering
Systemets alla noder är tidssynkroniserade. Ett tidssynkroniseringsmeddelande sänds med broadcast av ENS till alla EXS med ett visst tidsintervall som är sättbart. Varje konfiguration av noder, LAN-typ och datortyp kräver olika tidssynkroniseringar för att uppfylla noggrannhetskrav, begränsningar i LAN-kapacitet och datorkapacitet.Tidssynkroniseringsmeddelanden tas automatiskt omhand så snart som möjligt i EXS-NET.
2.4 Riktlinjer
Det är viktigt att man håller isär simulering av omgivningen och simulering av en viss utrustning. När
man återanvänder simulatorer och skriver nya så är det lätt hänt att man för enkelhets skull, för att inte
belasta nätet i onödan, m.fl. ursäkter placerar utrustningsspecifik information och beräkningar på denna
i ENS. Resultatet blir förstås att modulariteten upplöses och att man till slut inte har en aning om var i
koden saker och ting händer.
Nedanföljer några allmänna riktlinjer om var viss information och funktionalitet bör placeras i ESS.
1. Typexempel på information som bör hanteras endast i EXS-Nod (Ej i ENS)
Variabler:
- Egna radarsystems räckvidd, mode och horisont
- Plot resolution, clutter density och position variance
- Egna vapensystems räckvidd
- Missile kill radius
- Vilka track som skall raporteras vidare
- Utrustningsstatus, som pjäsvinklar/elevationer, m.m
Funktioner:
- Ballistikberäkningar
- Beräkning och utplacering av "splash plots"
- Träff/miss med SAM/SSM/ASM,ASW, IR, m.m
- Track init/delete/fail
- Weapon designation, Target allocation/deallocation/fail
- Uppdatera utrustningsstatus
- Roll och Pitch (hårdvara). Min/max vinkel fås av ENS
- Avstånd till botten.
2. Typexempel på information som bör hanteras i ENS-Nod
- Egenskaper hos objekt i omvärlden, t.ex position (x, y, z), hastighet (dx, dy, dz), storlek, m.m
- Händelser på objekten, t.ex kurs- och hastighetsändring (newdx, newdy, newdz) vid en viss tidpunkt eller position, på- och avslagna emitteregenskaper, m.m.
- Globala händelser, t.ex insättning och borttagning av objekt i omvärlden, väderomslag, order till specifika EXS, m.m.
- Administration av SimulatorLAN, t.ex tidssynkronisering, antal säkerhetssändningar vid distribuerad uppdatering, sändningsfrekvens för olika Meddelandetyper, m.m.
Sida 13