Tillbaka till Omgivningssimulator
Sida 12
2.5 Införande av ny data i simulering
I nuvarande version av ESS-implementationen krävs att man utför nedanstående punkter när man vill simulera någon ny företeelse i omvärlden, som t.ex ESM-egenskaper hos objekt, el. dyl. Denna lista kommer att bli kortare.
- 1.Skapa en ny subklass, som innehåller önskad info, till ngn klass som redan ingår i simuleringen.
Om det redan finns en klass som innehåller en del av den information som önskas så gör man en subklass till den, annars så gör man en subklass till Something.
- 2.Uppdatera defines.h
Ny klassidentifikator införs och NO_CLASSES inkrementeras.
- 3.Uppdatera game.h
Inkludera filen med den nya klassen.
- 4.Skapa en ny Meddelandetyp till klassen.
Uppdatera ens.x med en ny Meddelandetyp i XDR enligt samma mönster som de exempel jag gjort.
- 5.Uppdatera ClassID, InfoType, FieldName och FieldValue i Client-Server gränssnittet.
Även dessa ska finnas i ens.x. Lägg till klassidentifikator (Samma som i defines.h) i ClassID, din nya Meddelandetyps namn i InfoType, namn på de fält som finns i din nya Meddelandetyp i FieldName och fältens typer i FieldValue.
- 6.Uppdatera Game::load_scenario, SNI::send_object, SNI::send_object_event, MMI::update i ENS.
- 7.Uppdatera NET::receive_object i EXS.
Sida 15