Tillbaka till Omgivningssimulator
Sida 15
3.1 Nätkommunikationsdelen i en EXS-nod
Kallas kort för EXS-NET. Implementeras i C/C++ med BSD Sockets, Sun RPC och XDR för att få så portabel programvara som möjligt. Följande funktionalitet understödjs.
3.1.1 EXS-NET's gränssnitt mot EXS-SIM
Bibliotek av funktioner för åtkomst av meddelanden i en array av listor samt de funktioner som RPC-klienten understödjer (Se Client-Server gränssnitt). En startupprocedur som tar hand om uppkopplingen mot ENS, "prenumeration" på information, skapande av arrayen av listor, m.fl initieringsrutiner bör finnas för att inte EXS-programmeraren ska behöva sätta sig in i detalj hur EXS-NET fungerar.
3.1.2 EXS-NET's gränssnitt mot ENS-NET
Se kapitel ESS, avsnitt Kommunikation. En avbrottshanterare eller daemon tar hand om inkommande meddelanden enligt prioritetsordningen: Broadcast, Unicast, Multicast, RPC-Server reply.
3.1.3 Extrahering av data
Extraktorn i EXS-NET får den del av datagrammet som är under UDP- headern (se bild nedan). Denna del avkodas och sedan uppdateras datat i en array i EXS-NET.
Ett datagram som det ser ut på SimulatorLANet (Ethernet) :
3.1.4 Uppbyggnad
Avbrottshanterare eller liknande som tar hand om inkommande meddelanden.
Startupprocedur som sköter uppkoppling mot ENS vid omkoppling till Remote mode i EXS-SIM (Se Körningsexempel, Start-Up)
RPC-klient (Se Client-Server gränssnitt)
Procedurer för avkodning av Meddelandetyper(Objectdata, m fl.)
Array av länkade listor, vars ordning i arrayen samt innehåll bestäms av indataspecifikationen
3.1.5 Datahantering
Indata lagras i en array av listor uppbyggd enligt indataspecifikationen. Vid kommunikation med ENS används XDR.
Sida 17