Tillbaka till Omgivningssimulator
Sida 21
Accessorer, forts
- void origolong(int)
Sätter koordinatsystemets origos Longitud
- double timespeed()
Returnerar spelets tidsfaktor
- void timespeed(double)
Sätter spelets tidsfaktor
- double updatespeed()
Returnerar spelets uppdateringsintervall
- void updatespeed(double)
Sätter spelets uppdateringsintervall
- double sendspeed()
Returnerar spelets sändintervall
- void sendspeed(double)
Sätter spelets sändintervall
- double screenspeed()
Returnerar spelets skärmuppdateringsintervall
- void screenspeed(double)
Sätter spelets skärmuppdateringsintervall
- List* objectlist()
Returnerar en lista med alla objekt i omgivningen
- List* globalevents()
Returnerar en lista med alla globala händelser i spelet
- double starttime()
Returnerar spelets starttid
- double currtime()
Returnerar nuvarande speltid
Funktioner:
- int save_game()
Sparar spelets nuvarande tillstånd
- int load_scenario (char* filename)
Slänger det gamla scenariot och läser in en scenariofil. Endast då spelet är stoppat.
- int run()
Startar spelet
- void freeze()
Pausar spelets uppdatering och sändning, men inte MMI
- void stop()
Avslutar spelet
- int insert_object_event (int objectNr, EventPoint* event)
Sätter in den givna händelsen i ett objekt med det givna objektnummret
- EventPoint* remove_object_event (int objectNr, EventPoint* event)
Tar bort den givna händelsen ur ett objekt med det givna objektnummret
- int insert_object (Something* object)
Sätter in det givna objektet i omvärlden
- Something* remove_object (int objectNr)
Tar bort ett objekt med det givna objektnummret ur omvärlden
- int insert_global_event (GlobalEvent* event)
Sätter in den givna globala händelsen i den globala händelselistan
- GlobalEvent* remove_global_event (GlobalEvent* event)
Tar bort den givna globala händelsen ur den globala händelselistan
Sida 23