Tillbaka till Omgivningssimulator
Sida 22

4.3 ENS-MMI

Användargränssnittet är beroende av plattformens grafikunderstöd och programmerarens intresse. Ett av mig fastslaget användargränssnitt skulle givetvis också begränsa utrymmet för utbyggnad och modifikation av systemet. Därför rekommenderar jag endast ett användargränssnitt som i stort liknar OBT vad gäller funktion och utseende, eftersom dess funktioner i många fall är likartade och många användare redan kan det gränssnittet.
Det finns heller inget som säger att MMI't måste ligga i ENS. Det kan lika gärna ligga på en annan maskin på SimulatorLANet och operera på ENS via Client-Server gränssnittet och hantera Order (Se kapitlet Meddelandetyper) och filhantering utan att gå via ENS-SIM.

4.3.1 ENS-MMI's gränssnitt mot ENS-SIM

Följande funktioner för I/O mot användare anropas av tidshanteringen i ENS-SIM och måste således finnas, åtminstone som tomma funktioner, i ENS-MMI. Hur dessa funktioner fungerar och vilken funktionalitet som finns i user_input() är implementationsberoende.
  • void update (Game* game)
    Uppdaterar MMI-representationen av alla objekt och händelser i omvärlden. Används vid spelstart och kan anropas från user_input närhelst användaren vill ha en korrekt lägesbild.
  • void update (Element* object)
    Uppdaterar MMI-representationen av ett objekt eller en händelse i omvärlden. Används under spelkörning.
  • int user_input (Game* game)
    Tar emot och utför ett kommando givet av användaren på det givna spelet.

    Sida 25