Tillbaka till Omgivningssimulator
Sida 2
2 Genomförande
Nedan följer en mer detaljerad beskrivning av examensarbetets genomförande, och följer de huvuddrag som givits under Metod ovan.
2.1 Definition
Första steget var att ta reda på vad för krav som framtida användare ställer på en omgivningssimulator. De tillfrågade var ett slumpvis urval (de som jag råkade komma i kontakt med under inventeringen och inblandade i ett projekt som jag följde) av verifierare och integratörer, de grupper som har användning av en omgivningssimulator. Dessa krav kan tyckas vara alltför högt ställda, men jag har försökt finna strategier för att tillmötesgå dem.
2.1.1 Mjukvara
- Tillhandahålla indata till systemet motsvarande vad externa utrustningar ger. Alltså även temperatur, luftfuktighet, höjd/djup, vindstyrka, lufttryck och utrustningsstatus m.m, om detta skulle begäras.(Generalitet)
- Möjliggöra spelscenarion som kan återupprepas.(Spelfiler)
- Möjliggöra spelscenarion som kan startas vid en given tidpunkt.(Snabbspolning)
- Möjliggöra interaktion med simulerade farkoster eller baser genom simulerad kommunikationskanal. (Feedback)
- Möjliggöra definition av flera "eget system"-objekt som kan interagera med varandra i den simulerade världen.(Flera användare)
- Möjliggöra styrning av utrustningssimulatorerna. En slags "orderkanal" vid sidan av omvärldssimuleringen. T.ex; En radar kan se ett mål medan en annan inte ser det. (Orderkanal)
- Ge en konsistent bild av omgivningen som kan påverkas av egna aktioner. T.ex Vänder eget skepp så skall relativ bäring till omgivande objekt ändras. Skjuter man ner flygplan eller torpederar båtar, så ska de försvinna från omgivningen. (Konsistent omvärldsbild, Feedback)
- Tidsmarkera och logga felaktig respons från systemet. (Feedback)
- Vara lätt att använda och sätta sig in i. (Användarvänlighet)
- Vara väl dokumenterad.(Användarvänlighet)
- Lätt att skapa nya scenarion.(Användarvänlighet)
- Run-time ändringar i scenarion möjligt.(Run-time ändringar)
- Ha åtminstone samma funktionalitet som OBT (On Board Training).(Användarvänlighet)
- Robust användargränssnitt. (Användarvänlighet)
- Defaultvärden ska finnas.(Användarvänlighet)
2.1.2 Hårdvara
- Väl dokumenterad.(Användarvänlighet)
- Hög realtidsprestanda. (Prestanda)
- Kunna hantera många komponenter som kräver olika indata.(Prestanda)
- Kunna hantera stora mängder data, komplexa scenarion och hög uppdateringshastighet för belastningstester av ett system.(Prestanda)
- Plattformsoberoende eller åtminstone lätt att modifiera till nya plattformar.(Porterbar)
- Lätt att lägga till och ta bort noder på simulator-LAN:et.(Modifierbar LAN-konfiguration)
Sida 4