Tillbaka till Omgivningssimulator
Sida 3
2.2 Utredning
Andra steget var att med utgångspunkt från dessa krav utreda om det är möjligt att utveckla en omgivningssimulator som motsvarar dessa krav. Jag har använt följande tillvägagångssätt:
- Genomgång av existerande omgivningssimulatorer och hårdvarukomponenter för att försöka få ett hum om förhållandet mellan kraven.
- Finna svagheter hos existerande omgivningssimulatorer och hårdvara/kombinationer av hårdvara och försöka finna lösningar till dessa problem. (I Appendix, avsnittet Omgivningssimulatorer)
- Jämföra funktionalitet hos omgivningssimulatorerna och hårdvaran med de behov som specificeras i Kraven ovan.
- Leta i litteraturen efter lösningar till funna problem, nya ideer och goda råd, metoder och förklaringar till oklara begrepp och förkortningar.
- Intervjua insatta personer om hur systemen, som omgivningssimulatorn skall interagera med, fungerar.
- Följa ett pågående projekt.
2.3 Design
Tredje steget var att med utgångspunkt från insamlad information ta fram en mer eller mindre generell design av en omgivningssimulator enligt Delmål 2. Det senast framtagna designförslaget finns under kapitlet Designförslag. Efter diverse påtryckningar från företaget insåg jag dock att framtagande av en designskiss skulle vara bra för förståelsen av de problemställningar som ett projekt ställs inför, samt för att få fram en bra design så måste en viss del av implementationen utföras. Delar av designförslaget finns i skrivande stund som fungerande program för PC/DOS och jag håller på att konvertera den till Sun/Unix.
2.4 Implementation
Vissa delar, som näthantering och gränssnitten mellan de olika delarna i designen, måste testas under utredningen. Övrigt i mån av tid.
Sida 5